Gå til hovedindhold

eCSR - Online CSR profil af din virksomhed

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

jonathanstoker
jonathanstoker
31. juli 2019

Kort fortalt:

eCSR.dk er en online platform der automatisk matcher deltagere(virksomheder) op mod registrerede partnere(CSR tiltag) for, at udarbejde en CSR-profil ud fra de tiltag der kan findes. 

Platformen kom online d. 11/06 og kan ses på www.ecsr.dk.

Siden lanceringen er der kommet 470+ deltagere i alle typer og størrelser. Der er opsat 180+ partnere, hvor en lange række forskellige kategorier kan findes. Disse er alt fra sponsorater i den lokale idrætsklub, tilmeldinger i foreninger, støtte til velgørende organisationer osv.

 

Profitabilitet og skalerbarhed: 

Det koster 1995 ex. moms om året at være deltager og den eneste begrænsning på skalerbarhed er antal registrerede domæner. Hele platformen er sat op til at køre automatisk på alle fronter pånær oprettelsen af partnere (en partner er et CSR-tiltag, eks. støtte til Røde Kors). Første gang en partner skal opsættes bliver der opsat en scraper til dennes hjemmeside - således at alt data herefter kan blive hentet og opdateret helt automatisk.

Da hele systemet kører på domænenavne og matching af dette er den eneste internationale barriere sproget på siden. En enkel oversættelse af platformen og så kunne den potentielt være klar til et nyt marked.

Grunden til at platformen stadig kun er i Danmark er fordi, at der er flere funktioner i Pipeline, som skal testes af på markedet og blandt de allerede tilmeldte deltagere først.

 

Fokus på bæredygtighed og effekt: 

Jeg vil gerne argumentere for, at mit koncept kan være med til at skabe positiv udvikling i alle 17 verdensmål. 

Da Trustpilot, Yelp, Facebook osv. først åbnede for kundeanmeldelser skete der det, at utrolig mange virksomheder blev meget mere fokusererede på deres kundeservice - fordi de ikke kunne tåle en dårlig anmeldelse. Det skabte generelt en positiv udvikling for alt kundeservice.

Jeg mener og håber på at det samme vil ske her, men bare indenfor støtte og deltagelse i samfundsmæssige tiltag. Ved at vi visuelt fremviser virksomheders CSR-tiltag presser vi forhåbenligt alle deltagere til at støtte mere, deltage i mere og gøre mere.

Det kan godt være det er for at komme højere op på deltagerlisten, få en bedre score og/eller generelt bare fremstå bedre, men det er en udvikling der er set før på andre fronter og alligevel vil komme de forskellige partnere til gode.

Da vi indhenter data fra pt. 180+ partnere indenfor alt fra Børns vilkår til støtte af lokale fodboldklubber er det kun partnerne der sætter grænser for på hvilke fronter platformen kan bidrage til en positiv udvikling.

 

Nyskabende, innovativ og teknologi: 

Alle deltagere betaler et "kontigent" for at komme på listen over deltagerer og for at få adgang til deres eCSR-widget. Denne widget er et lille stykke kode der kan indsættes på deres egen hjemmeside, som så automatisk indsætter deres CSR-tiltag. Denne vil så løbende blive opdateret hvis virksomheden støtter nye tiltag eller, hvis vi finder nye partnere og disse bliver oprettet.

I Pipeline ligger at lave et partner-login der giver dem adgang til at få støtte direkte fra vores deltagere, som så kan indsættes på deres hjemmeside.

Ved at give organisationer/partnere osv. adgang til dette kan vi få en masse partnere på platformen som ikke nødvendigvis har en hjemmeside.

Kommentarer