Gå til hovedindhold

GoGetty sikrer mere diversitet i erhvervslivet

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

HeleneAagaard
HeleneAagaard
31. juli 2019

Diversitet er både bæredygtigt og har en målbar effekt
Virksomheder med størst diversitet på toppen tjener 12,6% mere end dem i bunden af diversitetsstatistikkerne ifølge en analyse fra ISS og proacteur
(Lotte Hjortlund Andersen (ISS) & Morten Kamp Andersen (proacteur)), hvor kønnet er det mest betydningsfulde diversitetsparameter. Ifølge undersøgelsen skaber mangfoldig ledelse en markant højere bundlinje. Samtidig ses det, at der fortsat er et stort uudnyttet forretningsmæssigt potentiale i danske ledelser i forhold til en mangfoldig sammensætning.

Når man gennemgår bestyrelserne i de danske børsnoterede virksomheder, fremgår det tydeligt, at mænd dominerer. Kvinder udgør kun 17,7%. Ligesom med bestyrelsesposterne er der stadig lang vej til kønsdiversitet, når man ser på øvrige ledelseslag. Blandt danske virksomheder og offentlige institutioner er andelen af kvinder i mellemleder- og chefstillinger 28%. Dette tal skrumper dog helt ned til 14%. kvinder, når man ser på topledelsen i danske C25-virksomheder. Dette betyder betydelige tab for danske virksomheder.

Endvidere mangler de største virksomheder i Danmark, omfattet af ’Lov om måltal’ (der forpligter dem til at rapportere på deres fremskridt med hensyn til andelen af kvinder og mænd i bestyrelsen og topledelsen) et digitalt værktøj, hvor de kan tracke deres status, udvikling samt sammenligne sig op imod andre virksomheder i samme industri eller indenfor samme omsætningsniveau, når det handler om diversitet og mangfoldighed. Men det er ikke kun de virksomheder, der mangler denne transparens. Både myndigheder, offentligheden generelt og måske vigtigst af alt - potentielle medarbejdere - står alle uden adgang til et let og overskueligt billede af nuværende status, mål samt information om, hvordan virksomheder ønsker at nå deres mål.

GoGetty er en employer branding og diversitetsplatform, der gør diversitet målbart og transparent, og som hjælper virksomheder med at opnå bedre resultater gennem mangfoldighed. Vi fremmer en bæredygtig samfundsudvikling indenfor diversitet i ledelse, men også i andre stillinger som historisk er præget af en skæv kønsbalance.

NYSKABENDE OG INNOVATIV platform:
GoGetty er den første employer branding, benchmarking og §99-kompatibel (Årsregnskabsloven §99b)
diversitetsplatform, der gør Diversity & Inclusion (D&I) målbar og gennemsigtig. GoGetty hjælper med at bygge bro over kløften mellem innovative og inkluderende virksomheder, mangfoldige talenter og D&I-løsningsleverandører- og eksperter.

GoGetty er en online social platform til den professionelle verden, a la Linkedin krydret med et Trustpilot-score element - alt sammen med fokus på mangfoldighed. GoGetty gør diversitet og inklusion på de øverste poster i danske virksomheder transparent og målbar. GoGetty’s data oversættes til overskuelige diversitets scores indenfor køn, etnicitet og snart også alder, der giver potentiale medarbejder et øjeblikkeligt svar på, hvordan virksomheder klarer sig hvad diversitet og inklusion angår og om de har ambitiøse mål. For jo mere ambitiøse mål desto højere er virksomhedens diversitetsscores på GoGetty. Som talent og bruger på GoGetty platformen får man hurtigt og nemt overblik over, hvordan arbejdsgivere fra fx medicinalbranchen, klarer sig hvad diversitet angår. Man kan nemlig gruppere alle virksomheder på GoGetty platformen, efter industri, geografi eller efter selve diversitetsscoren.

GoGetty er samtidig virksomhedernes og talenternes digitale one-stop-shop til diversitet og mangfoldighedsløsninger, der dækker tjenester som forandringsledelse, rådgivning, workshops, kurser, mentorprogrammer samt digitale værktøjer. Allerede nu er otte leverandører på platformen, bl.a. Inspired Beyond Babies, Potential & Co, Girls Are Awesome samt nBoard.

GoGotty bringer dermed innovative virksomheder, mangfoldige talenter samt leverandører af løsninger inden for diversitet og inklusion tættere sammen.

Vi tror nemlig på, at ved at digitalisere virksomheders rejse mod større diversitet og stille diversitets data og målsætninger åbent og transparent frem for alle, er vi med til at skubbe positivt på udviklingen. Virksomheder kan bruge deres profiler på GoGetty dataspejl men endnu vigtigere også som et strategisk aktiv i deres employer branding arbejde. Det sikrer endvidere også, at talenterne ser virksomhedernes arbejde med diversitet og inklusion som troværdigt og integreret i virksomhedens forretning og samfunds-impact.

Profitabilitet og skalerbarhed
Missionen med GoGetty platformen er at skabe større vækst hos virksomheder - danske som internationale, mere tilfredse kunder, gladere medarbejdere, bedre og mere innovative idéer og ikke mindst adgang til større talentpulje for virksomhederne. For som utallige analyser og rapporter har påvist, giver større diversitet og inklusion på toppen plus på bundlinjen.

Men selv når jobsøgningen er i gang, er det ikke alle kandidater, der har tid til eller reel mulighed for at lave en grundig analyse af virksomhedernes arbejde med diversitet og inklusion. Ikke alle virksomheder skilter med det, ikke alle lægger deres organisationsdiagrammer online, og selv de virksomheder, der er omfattet af Årsregnskabslovens §99b er ikke omhyggelige nok med deres afrapportering.

Kun når vi måler noget, kan vi vurdere, hvor langt fra målet, vi er - netop ved at sammenligne data, lave analyser, lære fra de bedste og hjælpe de virksomheder, der klarer sig dårligere, hvad kønsbalance og mangfoldighed, angår.

Allerede nu kan du på GoGetty platformen (https://www.gogetty.co) få et fuldt overblik over de 2.000 største danske virksomheders diversitetsscore, og endvidere har bl.a. virksomheder, som TDC, Schneider Electric, Pfizer, Matter, Sparkle Security og Acumex overtaget deres profiler for at kunne vise potentielle kandidater og talenter, hvordan de arbejder med diversitet og mangfoldighed og for at gøre sig attraktive overfor og tiltrække dem. Virksomhederne betaler et grundabonnement på 995 kr. for køn og yderligere 495 kr., hvis de ønsker at tilkøbe etnicitetsscoren.

Endvidere er flere end 3.500 talenter tilmeldt platformen, hvor de har mulighed for at følge virksomhederne, sammenligne diversitetsscores i forskellige industrier samt stille spørgsmål til virksomhederne om deres udvikling og politikker på diversitets og mangfoldighedsagendaen.

I 2019 er målet, at GoGetty platformen udbygges for at tiltrække endnu flere virksomheder, samt skabe et endnu større community af talenter og D&I løsningsleverandører, der aktivt bruger platformen De tekniske løsninger, GoGetty forventer at udvikle er bl.a. profiler for talenter, bias-free kandidatsøgning, jobopslag, mentorprogrammer og dashboard rapporter til myndigheder - alle sammen som nye indtjeningsmuligheder for GoGetty virksomheden

Det er vigtigt at understrege, at køn- og etnicitetdiversitet ikke er det eneste diversitetsparameter, som GoGetty ønsker at fokusere på. Alder og seksuel orientering er også mulige kandidater til kommende scores på GoGetty, der dermed kan skaleres til en bredere diversitets og mangfoldigheds bundlinje.

Ligeledes kan GoGetty platformen nemt skaleres til andre lande end Danmark. Allerede nu har GoGetty virksomheder, solutions partners og talenter, i bl.a. Belgien, Holland, Sverige, Norge og Finland. Platformen er derfor ikke bare skalerbar indenfor diversitets- og mangfoldighedsindustrien, men i høj grad også skalerbar på globalt plan.

GoGetty er en forretningsløsning på FNs verdensmål nr. 5, men endvidere også verdensmål nr. 10 og nr. 17 med vores D&I løsningsleverandører. Med forretningen og bundlinjen for øje er GoGetty med til at skubbe positivt på udviklingsprocesser for diversitet og mangfoldighed og dermed ligestilling og lighed på lang sigt.

Kommentarer