Gå til hovedindhold

Dansk tebrand gør bæredygtighed til big business

Denne idé er en del af Impact Challenge - Business with Purpose

rurupandersen
Michael Rurup Andersen
15. november 2018

JYYNA er grundlagt på målsætningen om at skabe et dansk tebrand, som ingen har troet muligt.

Kan man skabe et Dansk teband der inkabsler det bedste fra naturen i hele virksomhedens værdikæde – fra te-blad til færdigbrygget kop – og de bedste råvarer naturen kan tilbyde os på 100% bæredygtigvis?

Det er vores mission, at vise verdenen, at svaret på dette spørgsmål er = JA!

Ja, man kan godt gøre bæredygtighed til big business. Det er vi slet ikke i tvivl om.

For derfor at gøre det muligt for ganske almindelige personer som dig og mig, at nyde en kop te bekymringsfrit.

En ren naturlig nydelse, vi kan dele i fællessskab med andre, uden at skulle bekymre os om, om vores handlinger i det øjeblik -vi nyder smagen af teen- skader og sætter det naturlige økosystemsbalance i fare.

Og jeg vil garantere jer, at i takt med at vi får etableret os og skabt et tebrand, der er en naturlig del af vores målgruppes hjem - på tværs af landegrænser, vil jeres opfattelse af hvad vi sammen kan opnå, være ændret for altid.

Vores helt store drøm, og ambition, er, at gå forrest som virksomhed for at vise omverdenen, at man sagtens kan skabe og udvikle en sund virksomhed, ved at integrere bæredygtighed ind i alle processer i værdikæden.

Det er derfor helt centralt for os, at JYYNA er med forrest når det handler om at efterlade verdenen bedre end vi fandt den. Og selvom vi er en lille virksomhed, tillader vi os at have  store ambitioner.

Vores ambition er at blive bæredygtige, i ordets egentlige forstand. En bæredygtigt vi vil accelere ved at geninvestere vores overskud i denne ambition.

En stor ambition, som vil komme i opfyldelse ved;

  • at skabe 100% bæredygtighed i alle virksomhedens processer, fra te-blad til færdig-brygget kop.
  • udvælge samarbejdspartnere, der deler samme målsætning som os.

Der er stadig et stykke vej, til at denne drøm går i opfyldelse, men teknologien og mulighederne til at have en 100% bæredygtig virksomhed, er tilgængelig nu.

VORES VÆRDIER

Naturlig

Vores ambition er, at alt vores værdikæde skal være naturlig. Hvilket for os betyder, at alt fra ‘mark til kop’, skal være 100% bæredygtigt.

Indtil videre har vi opnået:

  • Hjemmeside der kører på vindenergi
  • Økologiske produkter
  • Emballage der er 100% bionedbrydelig og 100% kompostabel (lavet uden plastik, og kan der for forgå i naturen uden belastning af økosystemet)

 

Nydelse

Nydelsen og smagen er centralt samlingspunkt for alle vores teer. Alle disse teer er derfor kvalitetstestet og vi har derfor heller ikke nogle teer, som vi ikke selv har smagt og godkendt. Økologien spiller her også en central rolle, da vi kun stiller os tilfreds med den rene naturlige smag, der bidrager til en sund og god livsstil.

 

Sammen

Vi ønsker at støtte op om og være katalysator (hvor det er muligt) for positive fællesskaber. Fællesskaber der er med til at arbejde for, at opfylde FN’s verdensmål. Altså hvor mennesker samles om at gøre hinandenslivv bedre, enten gennem nærhed og hygge, eller ved at hjælpe til nærmiljøet bidrager til en bedre verden for os alle.

 

Første skridt med at gøre bæredygtighed til big business er:

  1. Kun sælge økologiske varer = Alle teerne er EU-certificeret økologiske.
  2. Bionedbrydelig emballage = alt er pakket i EU-certificeret bionedbrydelig emballage, der er kompostabel og uden plastik.
  3. Gøre den digitale oplevelse bæredygtig = Indkøb af serverplads hos et datacenter, der bruger vindenergi til at producere den elektricitet der bruges ved at holde webshopen kørende.
  4. Genbrugskontormøbler/arbejdsstation = skrivebord, stol, computerskærm, tastetur, mus, bærbar
  5. Bakke op omkring andre social økonomiske virksomheder  = outsourcing af ordrehåndtering til et pakkeri (i Danmark) der kun ansætter person der er på kanten af arbejdsmarkedet.

Næste skridt er:

  • Bionedbrydelig emballage til pakning af ordrer og forsendelse

Fremtidige målsætning

  • transport af pakker med el
  • At alt på kontoret kører på vindenergi og er genbrug

 

SÅDAN ARBEJDER VI MED VERDENSMÅLENE

Hos JYYNA arbejder vi med verdensmål 12, der omhandler ANSVARLIGT FORBRUG OG PRODUKTION.

For at sikre at vi konstant kan afrapportere på disse, har vi opsat følgende mål.

12.5 Inden 2030 skal affaldsmængden væsentligt reduceres gennem forebyggelse, reduktion, genvinding og genbrug.

 

Målepunkter

  • Emballage

    • Hvad har jeg sparet miljøet for? Hvor mange kg. Plastik har jeg sparet miljøet/brugerne for?
  • Pakketering

    • Hvad har jeg sparet miljøet for? Hvor mange kg. Plastik har jeg sparet miljøet/brugerne for?
  • Intern spild

    • Hvad har jeg sparet miljøet for? Hvor mange kg. Plastik har jeg sparet miljøet/brugerne for?
  • Kontorartikler, herunder inventar (i sidste ende domicil)

    • Hvad har jeg sparet miljøet for? Hvor mange kg. Plastik har jeg sparet miljøet/brugerne for?

 

 

12.6 Opmuntre virksomheder, især store og transnationale virksomheder, til at arbejde bæredygtig og til at integrere oplysninger om bæredygtighed i deres rapporteringscyklus.

 

Målepunter

  • Foredrag, kursus, undervisning og artikler (i medier) om muligheder og læringer.

    • Hvor mange mennesker er blevet eksponeret / blevet klogere på budskabet?
       
  • Sætte standard for rapportering.

    • Hvor mange positive tilbagemeldinger, på forståelsesrammen har jeg fået?
    • Hvor mange har brugt denne ‘standard’?
       
  • ‘Det gode eksempel’ på en virksomhed (der arbejder med FN’s verdensmål), der vækster på nøgletal og udkonkurrere virksomheder, der ikke gør.

    • Hvor mange af konkurrenterne er blevet ‘overhalet’?
    • Hvor mange konkurrenter har adopteret denne approach?
    • Hvor meget har vækst har JYYNA oplevet? (og der skal defineres parametre)

 

Det var kort om vores virksomhed.

Vi glæder os til at høre jeres feedback på ovenstående :-)

Kommentarer