Gå til hovedindhold

Vi har genopfundet køb og salg af brugt børnetøj (Start-up)

Denne idé er en del af Impact Challenge - Business with Purpose

Charlotte Andersen
2. december 2018

80 % af det tøj, der bliver smidt ud, har 80 % af sin levetid tilbage. Når det gælder børnetøj, er det højst sandsynligt tættere på 90 %, især for babytøj. Det er estimeret, at produktionen af tøj står for mere end 10 % af verdens samlede udledning af CO2 og for hvert kilo bomuld, der produceres, anvendes 8-12.000 liter vand.

Det synes vi, der skal gøres noget ved, og derfor har vi startet Secondtots.dk.

Secondtots løser en udfordring med videresalg af brugt børnetøj. Vi har gjort det nemmere for den travle familie at komme af med det brugte tøj, som børnene er vokset ud af. Og samtidig giver det køberne nem adgang til at købe tøjet, uden at skulle pendle rundt til flere forskellige hjem for at samle en pakke, ligesom de heller ikke behøver bruge tid i en loppestandsbutik eller på et loppemarked. Vi skaber satellitter, som kan være med til at give tøj nyt og længere liv, og det giver vores koncept en unik mulighed for at blive skaleret både geografisk og i varekategorier. Børnetøj var det naturlige valg til at starte Secondtots, da vi kan sikre en stor volumen forholdsvist hurtigt, men der er uden tvivl også muligheder inden for andre varekategorier.

En sæk tøj afleveret hos Secondtots vejer i gns. 7 kg. Det vil sige, at for hver sæk, vi sælger videre, sparer vi samfundet for 56-80.000 liter vand, og samtidig undgår vi al den kemi, produktionen indeholder, det er med til at arbejde mod FNs verdensmål 6.

Ved at mindske CO2-aftrykket er vi med til at arbejde mod FNs verdensmål 8, idet vi er med til at sælgetøj, som ellers skulle nyanskaffes.

Verdensmål 12 er det sidste, vi også arbejder mod, da vi er med til at mindske det materielle fodaftryk ved at skabe bevidsthed om, at brugt børnetøj er tæt på at være nyt. Det vil ligeledes øge genanvendelsesraten på tøj.

Website

Video som beskriver konceptet

Kommentarer