Gå til hovedindhold

grums

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

Mikkel Knudsen
3. juli 2019

Relevante links til den nysgerrige :-)

Hjemmeside: https://grumsaarhus.com/
Produktkatalog: https://grumsaarhus.com/pages/catalogue
Instagram: https://www.instagram.com/grumsaarhus/

PR:
1.https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/x-factor-ivaerksaettere-kaffegrums-og-tang-chips-dyster-om-pris?fbclid=IwAR3dJaVedU0X58cSofTxoUBbXf5fLwiMW4uWfWOwr0Y4gJ0UuvQOrWuaI5Y
2.https://northside.dk/blog-da/2084
3.https://jyskebank.tv/formland-grums-omdanner-kaffe-til?fbclid=IwAR3TfvgC1i-3Bclp7gfx_0Ij1Hq8y-xSQ00B69bOiB9B70MgMO0gQSBUxsw

1. Intro
Bag grums er vi 3 unge mænd fra Århus på et iværksættereventyr og et fælles mål om at gøre hudplejebranchen mere gennemsigtig og miljøbevidst ved at tilbyde ærlige hudplejeprodukter med fokus på høj kvalitet.

grums er et nyopstartet dansk hudplejemærke, der med afsæt i bæredygtighed, kvalitet og transparens, laver miljøvenlige hudplejeprodukter på naturlige ingredienser og genanvendt økologisk kaffegrums afhentet på ladcykel fra lokale kaffebarer og virksomheder i Århus samt NorthSide festivalen, hvor vi aftog 750 kg kaffegrums i år.

Vores første produkter er lavet med genanvendt kaffegrums, og inden længe lancerer vi 3 nye hudplejeprodukter; et serum, en ansigtscreme samt en body lotion lavet med bl.a. kaffeekstrakt ekstraheret fra genanvendt kaffegrums. Kaffegrums anses ofte som et restprodukt, men vi mener, at det er en ressource med et uudnyttet potentiale, da kaffegrums besidder en lang række gode egenskaber, der kan drages fordel af i hudpleje, eksempelvis grundet det høje indhold af antioxidanter, naturlige olier m.m. (læs gerne mere her https://grumsaarhus.com/blogs/read/why-coffee-grounds).

Kaffegrums er hvor vi startede, men for fremtiden har vi store ambitioner og kreative tanker om udnyttelse af andre affaldsprodukter og innovative hudplejeprodukter.
Vi lancerede vores første 2 produkter i maj år 2018, og vi har siden hen etableret samarbejde med i alt 4 distributører og over 100 selektivt udvalgte forhandlere samt omsat for i alt over 600.000 kr.

Vores motivation for at skabe et innovativt, miljørigtigt og økonomisk bæredygtigt brand er rigtig stor og grunden til at grums eksisterer.

2 Nyskabende, innovativ og bæredygtig tankegang
I grums er kreative tanker og innovation en yndlingsbeskæftigelse, og vi forsøger konstant at bringe noget nyt til bordet med afsæt i at optimere og være så bæredygtige som muligt.
Grundlæggende mener vi, at innovationen i grums primært bunder i den cirkulærer tankegang og forretningsmodel samt udnyttelsen af restproduktet kaffegrums, som vi ønsker at give nyt liv til fordel for slutbrugere og miljø.
I samarbejde med vores partnere og hudplejeleverandør får vi adgang til den fornødne teknologi og faciliteterne, der muliggøre udnyttelsen af kaffegrums samt udviklingen og produktionen af vores produkter.
Vi ønsker at være konkurrencedygtige og et grønnere alternativ i en uigennemskuelig og miljøbelastende branche.

Nedenfor forefindes argumenter i punktform for innovation og positiv impact listet op for at gøre det så overskueligt som muligt for læser:

  • Vi oversætter alle ingredienser i produkterne på vores hjemmeside, således at alle ved netop, hvad produkterne indeholder og hvorfor (ingredienser i hudplejeprodukter er opgivet i INCI-betegnelser, som den almene forbruger ikke kan gennemskue)
  • Vi gør brug af plantebaseret emballage lavet af sukkerrør – produktionen af dette er mere miljørigtig, da CO2-udledningen er væsentlig mindre end ved produktion af konventionel plastik.
  • Vi har valgt emballage-leverandør, der fokuserer på minimal brug af ressourcer, og vores produktemballager er lavet så tynde som muligt.
  • Vi har indført vores eget pantsystem, der opfordrer slutbrugeren til at genanvende tomme grums-emballager, der kan afleveres til en grums-forhandler imod en rabat på 10 % på et nyt grums produkt.
  • Vi afhenter kaffegrums på ladcykel fra lokale kaffebarer, virksomheder og NorthSide Festival, således der ikke skal bruges ressourcer på at bortskaffe det. Vi får gratis kaffegrums, markedsføring og salgskanaler, og vores samarbejdspartnere opbygger CSR og storytelling. Win-win.
  • Vi har fokus på lokal produktion - vores produkter produceres lokalt – 45 minutter fra Århus.
  • Vores produkter er udviklet uden ingredienser, der belaster økosystemets kvalitet og menneskelig sundhed.
  • Vi genanvender brugte papkasser og kassefyld, som afhentes i Redoffice (som sælger kontorartikler) til forsendelse i stedet for at købe nye papkasser.
  • Kaffegrums erstatter mikroplastik, der igennem tiden har været at finde i scrub-produkter, hvilket er skidt for kredsløb, miljø og vores drikkevand. Heldigvis er brug af mikroplastik i hudpleje forbudt nu.
  • Vi arbejder pt. på at blive B-corp certificeret, som er en all-around bæredygtighedsvurdering samt certificering (https://bcorporation.eu/about-b-lab/country-partner/denmark)

I grums er vi ikke perfekte, men vi forsøger med knappe ressourcer at vælge de mest rigtige tiltag i rejsen mod en bæredygtig virksomhed. Vi forsøger at gøre bæredygtighed spiseligt for slutbrugeren ved hjælp af humor og ærlighed gennem vores kommunikation, der eksempelvis kan opleves på instagram.

3. Profitabilitet og skalerbarhed
I maj 2018 lancerede vi vores to første produkter fra produktserien, grums raw scrub collection, der i alt består af tre scrub-produkter lavet på genanvendt kaffegrums og naturlige ingredienser. I disse produkter kommer kaffegrumset virkelig til sin ret som et af verdens bedste og mest naturlige eksfolieringsmidler, der bl.a. fjerner døde hudceller, bidrager til celleregenereringen og øger blodcirkulationen, hvilket resulterer i en sundere, blødere og flottere.

Prismæssigt ligger produkterne i mid-range prislejet med priser på 119-189 kr., for slutbrugeren, der primært finder produkterne i selektivt udvalgte butikker i form af livsstils-, koncept- og tøjbutikker samt hudplejebutikker og hudplejeklinikker, der alle brander sig på kvalitet og tanke på miljøet.

I grums har vi opbygget et relativt stort distributionsnetværk på vores levetid i form af samarbejde med 4 distributører og over 100 forhandlere fordelt over 19 lande, hvilket har resulteret i en omsætning på over 600.000 kr. Vi oplever generelt positiv feedback på produkterne samt et godt og stigende salg.

Vi arbejder dagligt på et optimere salget og relationen med vores kære forhandlere, da længerevarende samarbejde og genbestillinger er essentielt for grums succes. Med en ydmyg og feedback-dreven tilgang til tingene og udviklingen af grums er vi pt. igang med at udvikle 3 nye hudplejeprodukter lavet på bl.a. kaffeekstrakt fra genanvendt kaffegrums.
Vi bestræber os på at holde fokus og bestræber os primært de kommende år på at skalere grums indenfor salg og produktudvikling. Som sagt har vi opbygget et distributionsnetværk og bevist, at vi kan få produkter ud i butikker samt modtage genbestillinger - nu handler det for os primært om at fortsætte det hårde arbejde og udvide vores produktsortiment.

Vi har et utal af potentielle innovative hudplejeprodukter i tankerne, hvor den cirkulære økonomi/genanvendelse af kaffegrums/andre restprodukter kan indgå. Gamet er dog dyrt, og vi graver dybt i lommerne, når vi udvikler nye produkter samt bestiller varelager hjem grundet store oplæg. De penge som vi har generet fra vores salg er reinvesteret i virksomheden og brugt på facilitering af egne kreative kontorlokaler samt produktudvikling og varelager-indkøb af nuværende og nye produkter.

Vi ved, at vi befinder os på et marked med store pengestærke spillere, men vi holder fokus på at skabe vores egen identitet og interagere med vores målgruppe. Vores produkter sælges på primært på storytelling, kvalitet, bæredygtighed og gennemsigtighed, og vi tror på, at vi kan få en bid af kagen på et marked, hvor væksten for naturlige niche-hudplejemærker er voksende.

Rasmus, en af teamets medlemmer har tidligere distribueret skitøj, hvorfor han har erfaring og indsigt i nødvendige avancer, priser og motivation af samarbejdspartnere, hvilket er en vigtige punkter i vores drøm mod en bæredygtig og lukrativ forretning.

Tusind tak for opmærksomheden.
Vi glæder os til at pitche for jer ;-)

Kommentarer