Gå til hovedindhold

Planteslagterne

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

Emil Andersen
Emil Andersen
18. juli 2019

Teamet

Emil Andersen, CEO, co-founder

Økonomiuddannet I 10 års erfaring fra Maersk og startup I Interesse for bæredygtig innovation

Emil W. Götze, CPO, co-founder

Autodidakt kok I 4 års erfaring fra catering med ansvar for veganere I Smagte kød for første gang som 12-årig I Brænder for madlavning af danske råvarer

Henrik H. Christensen, CCO, co-founder

Cand merc i Marketing I Solgte veganske convenience produkter til detail før Planteslagterne I Stor interesse for trends og for at løse kundernes udfordringer

Idéen

Idéen udsprang fra en fælles oplevelse af det svære i at gå fra gennemsnitlig kødbaseret kost til en mere plantebaseret kost, uden at det skulle tage længere tid og være mindre sundt. Derudover syntes vi, at de produkter som i forvejen eksisterede i detailhandlen var for forarbejdede og sojabaserede, samt kommunikerede i et sprog som vi ikke kunne identificere os med.

Planteslagterners vision er derfor at gøre det spændende, nemt og lækkert at spise plantebaseret. Derfor udvikler og producerer vi plantebaserede produkter af så naturlige og uforarbejdede råvarer som muligt - allerhelst lokalt produceret. Vi skaber produkter som ikke lægger skjul på, at de er lavet af 100% grønt, men med anvendelsesmuligheder og en alsidighed så man som forbruger ikke skal gå på kompromis med sine vaner.

Alle produkter leveres færdigtilberedte og på frost. Dette gør, at produktet holder sig friskt, at vi undgår at anvende konserveringsmidler, giver øget convenience for slutbrugeren samt giver os mulighed for at anvende overskudsgrønt og 2. sortering, da vi kan lægge varer på lager til senere salg.

Vi har fokus på det svære i, som dansker, at bevæge sig mod en mere plantebaseret kost. Nemlig det centrale element som oftest består af kød eller fisk.

Vores sortiment spænder over både det kolde og varme bord og indeholder både klassiske bøffer til burgeren, postejer, deller, stege, mv. Altid med afsæt i danske hverdagsretter.

Milestones

Vi har siden virksomhedens start i august 2018 udviklet et sortiment på 5 produkter som også er sat i produktion.

Vi har primært solgt til HORESTA/HORECA segmentet bl.a. til Tivoli, Sliders, Kokkens Hverdagsmad m.fl., men har derudover kørt to kampagner rettet mod forbrugerne, herunder en Kickstarter kampagne hvor vi testede et online koncept med direkte salg.

Vi har nu muligheden for at komme ind i en større dansk detailkæde samt lancere vores online koncept på større skala.

Produktionen foregår i dag i lejede catering køkkener, men netop pga. ovenstående muligheder, er vi igang med at finde partnere til mere professionel produktion og pakning.

Mål og vision

Planteslagterne vil være det plantebaserede og bæredygtige svar på Danish Crown. 

Vi vil bygge det stærkeste veganske brand herhjemme. Vi vil med et nyt brand, med dansk islæt, udvide til udenlandske markeder hvor der er potentiale og efterspørgsel efter veganske produkter der ikke lægger skjul på, at de er lavet af 100% grønt.

Med fokus på innovation, vil vi konstant udvikle nye produkter som udfordrer grænserne for hvad der er muligt inden for planteverdenen.

Bæredygtighed skal underbygge alt hvad vi gør. Der er derfor mål om altid at kunne blive grønnere, mere cirkulære og gøre tingene smartere.

Kommentarer