Gå til hovedindhold

Reduce my CO2 footprint

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

Morten Aa. Jørgensen
Morten Aa. Jørgensen
28. juli 2019

Nyskabende og innovativ løsning

En løsning der via adfærdsdesign og gamification er nyskabende og innovativ i sin forretningsmodel fordi den giver mulighed for at borgere i EU, USA og Kina (og alle andre lande), med baggrund i nationale databaser og ved hjælp fra en APP, kan reducere deres eget CO2 aftryk (FN’s 17 verdensmål mere præcis mål 13 - klimaindsats) på en systematisk og faktabaseret måde uden at skulle vente på, at nationale eller internationale mål og værktøjer bliver implementeret, og således medvirke til at processen mod en global CO2  reduktion accelereres meget hurtigere end det politiske system normalt er i stand til (”klimatosser” som gør en forskel).

Det skal ikke bare være en fælles datamodel, men en international bevægelse under én paraply (FN’s 17 verdensmål).

Fokus på bæredygtighed og effekt

Mål 13 - klimaindsats og mere specifik delmål 13.3: Forbedre undervisning, viden, og den menneskelige og institutionelle kapacitet til at  modvirke, tilpasse, begrænse skaderne og tidlig varsling af klimaændringer.

FN’s klimapanel IPCC vurderer, at hvis den globale opvarmning skal begrænses til under 2 grader, skal vi globalt ned på en udledning, der svarer til ca. 2-3 ton CO2 pr. verdensborger i 2050 – det er en reduktion af danskerens gennemsnitsudledning på ca. 85%.

 

Indtjeningspotentiale og internationalt skalerbarhed

Der er 2.221.000.000 indbyggere tilsammen i EU, USA og Kina. Med en penetration rate på 1 promille er det mere end 22 millioner potentielle brugere. 

Der er et estimeret årligt indtjeningspotentiale på 10 kr. pr. bruger. 50% af overskuddet doneres til klimaprojekter i 3. verdens lande.

Kommentarer