Gå til hovedindhold

Recharge in your backyard: Promoting local travel

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

Mathias Mølgaard
1. august 2019

Problem: Rejseindustrien vokser med 4 % om året (1), hvilket er et udtryk for at vi rejser mere og mere. Det betyder samtidig at vi flyver oftere og længere; knap 40 millioner flyrejser i 2018 svarer til en vækst på over 80 % siden 2006 (2). Det betyder større CO2-udledning, hvilket forurener og medvirker til global opvarmning.

 

Løsning: Vi har kigget på problemet fra den rejsendes perspektiv og spurgt; hvorfor rejser folk? En gennemgående trend er at folk rejser for at slappe af og oplade deres batterier (3,4). I virkeligheden er det bare ikke nødvendigt at rejse med fly for at opnå dette; der er masser at se i vores egen baghave (i 2018 havde Danmark 50 millioner overnatninger, hvilket indikerer at der må være noget at komme efter).

For at reducere antallet af flyrejser vil vi gøre det attraktivt at rejse i Danmark fremfor at flyve til Mallorca. Dette gør vi gennem en digital platform, som kan inspirere og guide danskere til at opleve Danmark. Helt konkret vil vi udvide vores nuværende platform (se herunder) til at inkludere dagsture, som er målrettet danskere, som skal på ferie. Dagsture er digitale oplevelser, som guider brugerne gennem en helt dag gennem storytelling, info og gamification. På sigt vil vi promovere lokale dagsture i hele verden med det formål at bidrage til klimaet og skabe en god forretning.

 

Nuværende produkt: Motes er en digital platform der via lokationsbaseret historiefortælling fremhæver lokale og autentiske oplevelser for turister. Vi har udviklet en web app der inviterer til fysisk udforskning af byen, og leverer underholdende indhold undervejs. Alle vores Self-Guided Walking Tours er gratis for brugerne og vi har oplevet stor tilslutning og fået god feedback på produktet fra dem.

 

Forretningsmodel: Foruden at give brugerne en god oplevelse har vi også samarbejder med Destination Marketing Organizations (DMO’er) såsom Visit Aarhus etc.Forretningsmodellen er at disse DMO'er betaler et årligt abonnement for at uploade indhold på platform og for at få adgang til den data som bliver genereret. Gennem vores eksisterende forretning har vi dygtiggjort os inden for turismebranchen og skabt et godt produkt. Vi ser potentiale i at udvide produktet og i højere grad fokusere på lokale frem for turister.

 

Profitabilitet og skalerbarhed: Problemet er globalt og det samme er løsningen. Visionen er at få DMO’er til at promovere lokale oplevelser på vores platform og styrke samarbejdet internationalt for at nedbringe flyrejser. Vi har allerede nu fire DMO-kunder i Danmark og måden produktet er strikket sammen på gør at det er enormt skalerbart fra et teknisk perspektiv. Ift. salg og markedsføring er DMO-brancen tæt sammentømret og oplever mange af de samme udfordringer. De skal alle tænke digitalt og vi har et produkt, som kan hjælpe dem med at skabe bedre oplevelser, få data på adfærd og bidrage til en grøn omstilling. Fra et profitperspektiv er der over 5.000 DMO’er i Europa. Baseret på vores erfaring fra Danmark, forventer vi at kunne servicere 20 % af alle DMO'er i Europa inden for fem år. Det medfører en forventet omsætning på 70 millioner i 2024. 

 

Bæredygtighed og effekt: Vi ønsker at bidrage til at handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres konsekvenser (verdensmål nr. 13) ved at reducere antallet af flyrejser i forbindelse fritidsrejser. Vi har haft 15.000 brugere på vores nuværende platform, som er rettet mod turister. Ved at fokusere på lokal turisme og promovere dette i endnu højere grad, regner vi med at hvert DMO-samarbejde kan generere 40.000 aktive brugere. Hvis blot 10 % af disse vælger at skippe en flyrejse og vælge en lokal oplevelse, vil vi 2024 kunne undgå 4 millioner flyrejser, hvilket svarer til ~10 % af den samlede flytrafik (ift. nuværende tal).

 

Innovation: Ideén er innovativ da teknologien som driver platformen er skræddersyet til den moderne turists behov. Mange undersøgelse viser, at rejsende i meget lille grad downloader apps specifikt til deres destination. Den udfordring har vi adresseret ved at udvikle en PWA (Progressiv Web App), hvilket betyder, at platformen kan tilgås direkte gennem en browser. Hverken download eller login er nødvendigt, hvilket betyder, at brugerne er i gang inden for få sekunder. Vi arbejder lige nu på at integrere 3D-lyd og Augmented Reality, der sammen vil medvirke til en endnu bedre oplevelse for vores brugere.

Desuden er forretningsmodellen innovativ idet vi ikke har reklamer eller tager penge fra brugeren. I stedet tager vi penge fra DMO’erne, som i forvejen har til opgave at markedsføre destinationer og give turister gode oplevelser. Dette stiller os fordelagtigt i værdikæden idet DMO'erne markedsfører deres oplevelser på platformen og vi derigennem får eksponering.

 

  1. National Strategy for Tourism, 2016 http://www.stm.dk/multimedia/den_nationale_strategi_for_dansk_turisme.pdf
  2. Statista: https://www.statista.com/statistics/564769/airline-industry-number-of-flights/ 
  3. Adventure Travel Index: https://www.wysetc.org/2018/07/six-millennial-and-gen-z-travel-trends-we-are-tracking-in-new-horizons-iv/
  4. Wyse Travel: https://www.wysetc.org/2018/07/six-millennial-and-gen-z-travel-trends-we-are-tracking-in-new-horizons-iv/
  5. DW: https://www.dw.com/en/to-fly-or-not-to-fly-the-environmental-cost-of-air-travel/a-42090155

Kommentarer