Gå til hovedindhold

LoopZ: your one-stop-sustainable-shop

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

LoopZ
LoopZ
5. august 2019

Fokus på bæredygtighed

76% af danskere vil gerne leve bæredygtigt, men 64% kan ikke finde ud hvordan! (Epinion 2018). 

Ønsker man at handle bæredygtigt som forbruger, så er der flere forhindringer:

  • Bæredygtighed kommer i mange indpakninger ex. økologi, fairtrade, klima, mærkninger m.m., som skaber forvirring og måske opgivenhed. 
  • Bæredygtige produkter er sporadisk fordelt i butikker med stor afstand og gennem forskellige indkøbskanaler, der gør det stort set umuligt at gennemføre en bæredygtig ambition i en almindelig travl hverdag.

 

Vi vil skabe et bæredygtigt shopping-, inspirations- og innovationscenter: LoopZ. Idéen er at skabe en blanding af et bæredygtigt shopping og innovationshub – dvs. et shoppingsted hvor alle varer og koncepter er bæredygtige i tæt relation til bæredygtige producenter. LoopZ er derfor et fysisk sted med en digitaliseret brugerflade, hvor vareudbuddet vil være en blanding af genbrug, upcycling og produkter fra bæredygtige produktioner.

 

I forhold til de 17 verdensmål, så er vores primære fokus SDG 12: Ansvarligt forbrug og produktion, men via de forskellige producenter og deres forskellige bæredygtighedsfokus vil vi være med til at hjælpe mange flere dagsordener til at få også en økonomisk bæredygtighed. Ved vores fokus på cirkulær økonomi (genbrug og upcycling) bidrager vi samtidig til SDG 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund og via vores fokus på at være et samlingssted for forskellige producenter, organisationer og borgere bygger vi på princippet bag SDG 17: Partnerskaber for handling.

 

Profitabilitet og skalerbarhed

LoopZ forretningsmodel bygger på velkendte principper fra erhvervsudlejning og detailhandel – bare med en tillægsværdi: bæredygtighed, der er vores omdrejningspunkt, inspiration og drivkraft. De grundlæggende principper bag erhvervsudlejning og detailhandel er velfungeren­de principper og ikke i sig selv nyskabende. Men at tage disse velkendte forretningstilgange og lægge dem indenfor et dogme og en central værdi: bæredygtighed, er ny. 

Bæredygtighed er udråbt til at være en megatrend på linje med IT og Globalisering (Harvard Business Review) med en estimeret markedsandel for SDG’erne på 12 mia. USD (UNDP.org).

LoopZ’ skalérbarhed findes både i fysisk og i digital form. Fysisk repræsenteret i flere byer – og på sigt i flere lande. Digitalt ved inkludering af flere bæredygtige varer og producenter fra hele verden – og på denne måde at blive forbrugernes foretrukne bæredygtige handelssted.

Kommentarer