Gå til hovedindhold

miheroo

Denne idé er en del af Impact Challenge - Business with Purpose

baishana
Sara Roy-Bonde
22. november 2018

Der er over 50 millioner udstationerede mennesker i verden. Individer og familier, der river teltpælene op hver 2-3 år. Familier, der står overfor at lave et nyt "home away from home" igen og igen. Og hver gang de flytter skal de bruge lokale hushjælpere, barnepiger og chauffører for at få en hverdag op og køre i deres nye, ukendte land.

Men det er ikke nemt at finde den hjælp. Vores erfaringer og undersøgelser har vist, at der ikke findes en global platform hvor man som udstationeret nemt og trygt kan søge matchende hjælpere. I stedet spørger man de andre forældre på børnenes skole, kollegerne på arbejdet, ad-hoc Facebook og WhatsApp grupper efter anbefalet hjælp, når andre udstationerede forlader en post.

På den anden side af ligningen står de 67 millioner hushjælpere, ILO estimerer arbejder i industrien. Uden højt IT-kendskab og god internetforbindelse har mange ikke selv adgang til at søge deres næste job. De må vente på at blive anbefalet uofficielt af tidligere arbejdsgivere eller gå til agenter, der tager en halv til en hel månedsløn for at placere dem.

Og når de så FÅR et job er det mange gange uden kontrakt og på hvilkår vi i Danmark anser som værende i modstrid med helt basale menneskerettigheder.

miheroo platformen forbinder disse udstationerede, rejsende og hushjælpere og gør det nemt og sikkert for begge.

Vores platform er og bliver kontinuerligt udviklet med henblik på at støtte bl.a. verdensmål 8, økonomisk vækst og gode vilkår, samt ILO c189. For at mindske risikoen for børnearbejde skal man f.eks. være 18 for at registrere sig, ligesom vores kontraktsmodul giver hjælperen den kontrakt vedkommende jf. ILO c189 har krav på. Vi indbygger endvidere tiltag der støtter kravet om daglige pauser og ugentlige fridag(e) ligesom vi i fremtiden vil udvikle to moduler, der skal hjælpe hjælpere, der er i forskellige typer af problemer.

Forretningsmodellen er two-fold. Vores største kundegruppe er internationale virksomheder, der ønsker at forbedre deres impact på lokalområderne og samtidig mindske risikoen for brand damage ved, at medarbejderne ansætter hjælp uden kontrakt og udenom det formelle system. Vi tilbyder derfor disse virksomheder adgang til miheroo på abonnementsbasis. Individuelle udstationerede betaler jf. andre platforme et mindre fee når de betaler over platformen. Hjælperne betaler aldrig.

Vi rullede ud i Accra, Ghana i oktober og har allerede over 140 brugere og ca. 10 personer ansat gennem search-and-find modulet. Responsen er overvældende positiv og vi har deltaget i bl.a. CBS Go Grow program samt som GEW ambassadør for verdensmål 8.

Vi forbereder os nu på ekspansion til hele Afrika samt efterfølgende verden.

Kommentarer