Gå til hovedindhold

Råhandel

Denne idé er en del af 360 Grader Prisen 2019

SolveigRåhandel
SolveigRåhandel
1. august 2019

Profitabilitet og skalerbarhed: 

- Vi har brudt platformenes fjende nr. 1, som er hønen eller ægget-dilemmaet, da vi allerede har haft handel for cirka 500.000 kr. de sidste 3 måneder. 

- Vi har haft et positivt pilotprojekt med Coop med 25 butikker. Så positivt at vi nu er på vej ud i 200-400 Irmaer, Superbrugser, Dagli'brugser og Kvicklyer. 

- Vi har skabt en unik løsning for kæder, hvor hovedkontorerne kan have bestemme og have overblik over, hvad afdelingerne kan købe, så det stemmer overens med deres koncept. 

- Vi oplever at vores kunder medbringer producenter og producenter medbringer kunder, hvilket cementerer vores rolle som netværksplatform og mindsker behovet for sælgere. 

- Vi adskiller os fra grossisterne bl.a. ved ikke at lagerføre. Det betyder at vi ikke løber nogen risiko ved at få nye og anderledes varer på markedspladsen, og derfor kan give vores kunder adgang til et mere spændende sortiment. 

- Vi kan hurtigt starte op i andre dele af landet gennem lokale samarbejder og vores logistiksamarbejde med Mover. 

- Vi tager 16,25 % af handlen.
 

Nyskabende, innovativ og/eller med brug af ny teknologi: 

- Der findes platforme med integreret bestilling, betaling og logistik i udlandet for b2b-handel med små producenter, men der findes ingen som har fokus på kæder og skaber løsninger for hovedkontorerne og deres afdelinger. Det kræver flere niveauer af brugere, hvilket kræver en mere kompleks platform. Det kan vi. 

- Vi programmerer selv vores løsning i stedet for at bruge eksterne programmører 

- Der er pt. ingen infrastruktur for handel med små producenter. Det har vi skabt i København og er ved at sprede til resten af landet. 

Fokus på bæredygtighed og effekt: 

- Vi mindsker madspild gennem en hurtigere vej fra jord til bord

- Vi mindsker også madspild ved at gøre handlen mere fleksibel og give let mulighed for salg af f.eks. grimme grøntsager og datovarer

- Vi skaber arbejdspladser i yderområderne og dermed landdistriktsudvikling 

- Ved at give mulighed for mange små landbrug fremfor monolandbrug øger vi biodiversiteten 

- Vi øger forbindelsen mellem land og by 

- Vi gør det lettere at for iværksættere at starte op med at producere og sælge bæredygtige mad- og drikkevarer, da vi øger deres salg og mindsker deres den tid de bruger på administration og transport 

- Vi mindsker C02'en brugt på transport ved at øge mængden af lokale varer og samle leveringerne 

- Vi skaber bedre vilkår for producenterne end de har ved salg til grossister

- En voksende mængde små fødevareproducenter forbedrer også tilpasningsevnen til de kommende klimaforandringer 

 

Andet
Jeg har vedhæftet en gammel pitch, så I kan se min pitch-stil. Jeg får altid ros ;) 
 

Kommentarer