Gå til hovedindhold

REBIZ giver overblik og adgang til ledig kapacitet på Sjælland

Denne idé er en del af Region Sjælland Deler

Moderator
13. marts 2017

"REBIZ (arbejdstitel) er et sikkert værktøj til automatisk, real-time lokalisering og matchmaking og udlejning af alle sjællandske (og senere danske) virksomheders overskudskapacitet såsom ledige hænder, ledig viden, ledige ting, produkter, maskiner og værktøjer til en pris og levering, der kan betale sig - gennem en enkel B2B betalingsløsning.

Det skal være så let som overhovedet muligt at bruge app’en. Og når vi har gjort det så let som muligt, skal vi gøre det endnu lettere. Helst skal det være så let at bruge vores app, at man kun behøver at downloade den og åbne den, så fortæller den virksomhederne, hvad vi tilbyder, og hvad de lige står og mangler.

Som enkelthed er æstetikken også meget vigtig. Skønhed er en meget vigtig del af mennesket, da vi instinktivt betragter skønhed som et tegn på gode gener og dermed overlevelse. Da vi så Apples smukke computere og siden iPhonen for første gang, måtte vi have den. Ikke fordi den var lavet af hvidt plastik og var praktisk, men fordi den signalerede overlevelse og gode gener. I en verden, der sætter funktion over æstetik, er det vigtigt at gøre det til en fordel og gøre konkurrenterne grimme med vores apps blotte udseende.

Så vi har brug for en ekspert i enkelthed og en ekspert i skønhed. Derudover har vi brug for en frontend-udvikler, som kan få din skønhedseksperts arbejde til at virke, når der trykkes på knapperne, og en backend-udvikler, der sikrer os, at knapperne, der trykkes på, gør det, vi vil have dem til. Så er resten af arbejdet op til os selv.

Da vi starter helt på bar bund og ikke har en eksisterende virksomhed at tage hensyn til, skal vi finde frem til et fremtidigt behov, som virksomhederne ikke har endnu.

For at skabe en kommerciel succes, skal vi få øje på, hvor folk er på vej hen, og sætte os i spidsen for det. Som tommelfingerregel skal det som minimum gøre virksomhedernes dagligdag hurtigere, lettere, billigere eller bedre. Helst alle fire ting på én gang. Herefter skal vi definere vores målgruppe, så vi ikke starter med at gå i den fælde, at alle skal downloade vores app. Det gør de ikke. Ikke i første omgang. Vi må have lokaliseret vores ledere, som kan lede den store gruppe af følgere. De er små grupper, som er i gang med en samtale. Hvad taler de om lige nu? Hvad mangler de hjælp til? Hvordan kan vi hjælpe dem?

Til forskel fra et gammeldags produkt, som skulle produceres og sælges til kunderne, skal vores platforme tænkes på den diametralt modsatte måde. Vores kunder bliver ikke kunder men medskabere eller medbrugere. Så vi skal finde ud af, hvad vores kommende medbrugere er eksperter til. Hvad ville de tale om, hvis vi samlede dem? Hvad ville vi kunne hjælpe dem med?

Når vi sammenfatter de tre slags medbrugere får vi:

Dem, der kan noget, som de ikke får brugt optimalt.
Dem, der har noget, som de ikke får brugt optimalt.
Dem, der ved noget, som det ikke får brugt optimalt.

Nu skal du forbinde medbrugerne med deres kommende kunder, som:

Mangler noget.
Mangler at få noget gjort.
Mangler at få viden om noget.

Det er forholdsvis let at komme på platforme, som kan forbinde dem, der har noget, kan noget eller ved noget, som andre har brug for. Men hvorfor skulle de vælge netop vores platform til det? Vi forbedrer vores chancer for, at netop vores platform bliver udvalgt, fordi vi selv brænder for dét, som platformen bringer løsningen på. Virksomhederne vil gerne mærke autenticitet. De vil gerne være med i et fællesskab, hvor stifterne selv har samme store interesse som dem selv. De vil gerne i de små detaljer mærke, at de er kommet i selskab med mennesker, som forstår deres passion helt ned i den mindste detalje. De vil gerne være sikre på, at de kan stole på os, så de kan lægge alle deres kræfter i at hjælpe til med den fælles sag og anbefale alle deres ligesindede at være med til at få projektet til at lykkedes.

Hvad er innovativt ved idéen? Danmark har siden vores forfædre skabte andelsbevægelsen haft en tradition for at hjælpe hinanden. Vi har behov for at gøre det igen her ved indgangen til den 4. Industrielle revolution.
Hvordan vil idéen skabe værdi? Hvis det overhovedet er muligt at få et B2B fællesskab til at fungere, vil det ikke alene spare ressourcer og penge, men også skabe større samhørighed på tværs af faggrupper.
Hvordan skal idéen implementeres? Her står udfordringerne i kø. Men på grund af vores verdensmesterskab i tillid til hinanden, kan det måske lade sig gøre. Hvis vi kan finde de rigtige teknologiske løsninger. Udfordringerne er således ikke kulturelle, men praktiske.

Udfordringerne ved en deleportal for ledig kapacitet:

ET SIKKERT VÆRKTØJ
ReBiz kræver transparens imellem medlemmerne på platformen. Afsløringen af ledig kapacitet kan give konkurrenter værdifuld indsigt, som kan sætte en dæmper på lysten til at videregive virksomhedernes kapacitetsstatus. Samtidig er der behov for at skabe en forsikringsløsning, så der ikke opstår usikkerhed, når skaden sker.

AUTOMATISK, REAL-TIME LOKALISERING
Virksomhederne har ikke tid til at uploade ledig kapacitet, og kapaciteten kan være i arbejde igen allerede dagen efter. ReBiz skal derfor søge at finde en mulighed for at ledig kapacitet kan skifte automatisk fra ”ledig” til ”i brug”. Der bliver derfor brug for at internetforbinde al ledig kapacitet med dertilhørende datasikkerhed.

MATCHMAKING
Det er svært at finde tid til at scrolle de mange tilbud og ønsker igennem. Derfor må ReBiz arbejde på at sikre automatisk matchmaking, så man ikke skal lede, men vil blive tilbudt relevante tilbud.

LEDIGE HÆNDER
Et skal sikres, at platformen ikke kan bruges til at handle mennesker med på en måde, så man omgår rettigheder og overenskomster. Alternativt at der sikres forsikring og pensionsopsparing.

LEVERING
Det er stadig lettere at købe end at leje. Især når det kommer til korttidsudlejning af kapacitet, der kan være ledige den ene dag og skal være tilbage i modervirksomheden den næste. Derfor er der brug for et leveringssystem, der som minimum kan matche nethandel.

ENKEL BETALINGSLØSNING
Deleøkonomien er lige nu betalt ved hjælp af betalingskort. Virksomheden har derfor brug for en B2B betalingsløsning, der ikke er tilknyttet en enkelt medarbejders betalingskort. Kreditnotaer er også for besværligt at arbejde med ved korttidsudlejning. Fakturering og revision bliver ligeledes en udfordring. Derfor skal en helt ny form for betalingsløsning eller valuta indføres, som med en vis sandsynlighed skal være blockchain-baseret og tinglyses af de enkelte medlemmer på Rebiz. Alternativt skal det udelukkende koste virksomhederne et fee at få et match gennem portalen. Herefter kan virksomhederne selv fakturere hinanden.

Ingen af ovenstående udfordringer er uløselige, men kræver nytænkning. På tværs af alle brancher, arbejdsmarkedets parter, meningsdannere og politiske partier."

Kommentarer