Gå til hovedindhold

Truly Sustainable Coffee - healthier coffee for people and planet

Denne idé er en del af Impact Challenge - Business with Purpose

GaiaTrade
Irina Sandberg
3. december 2018

Innovativ

Baggrunden for denne forretningsidé er en kombination af den viden jeg som distributør af helsekostprodukter siden 12 år tilbage har fået samt erfaring og indsigt i at eje en central kaffebar i København. Jeg var ikke den første i verdenen der fandt på at tilføje svampe i kaffen, men den ”opskrift” jeg har udviklet, kombinerer viden som ikke er tilgængelig for dem der normalt er i kaffebranchen. Derfor er den innovativ og med nogle af verdens førende videns-institutioner i Norden, så er der store muligheder for at videreudvikle på innovationen og få endnu større konkurrencefordele på hele det globale marked.

Realiserbar

De sidste fem år har jeg eksperimenteret med et produkt som jeg solgt til de nordiske helsekostkunder og kan mærke et voksende interesse for produktet. Den kan realiseres som den er nu og med de eksisterende produktionsudstyr som kaffeproducenterne har.

Impact

Som beskrevet i resumén så har kaffe i dag allerede en stor impact på verdensøkonomien og med dette produkt vil vi kunne sikre at den også har en sund impact på verdensøkonomien, både for kroppen, miljøet og de mennesker der dyrker kaffebønnerne. Hvis vi på sigt kan flytte produktionen til de lande der også dyrker jorden så vil dette have en endnu større impact for den ubalance der i dag eksisterer mellem det globale nord og syd.

Skalerbar

Udover at have en kaffe som er tilgængelig som et retail produkt, så er der muligheder for at udvikle konceptet til at inkorporere virksomheder og få medarbejdere som her får en mere ”bæredygtig energi” samt som er min store drøm om at få startet en sundere ”Starbucks” hvor man bliver ”Supercharged” og ikke ”Supersized”. Verdensmarkedet har behov for at tænke alternativt for at undgå så mange af de livsstilssygdomme som især den vestlige verden er præget af.  

 

FN’s 17 verdensmål

Jeg tror at produktet kan hjælpe op til 6 af de 17 verdensmål og grundlæggende vil jeg mene at det er vigtigt at man udvikler nye produkter og tiltage som påvirker flere af verdensmålen. Dog er der to mål som jeg vil mene måske er tættest. Det første er mål 8: Fremme vedvarende, inklusiv og bæredygtig økonomisk vækst, fuld og produktiv beskæftigelse samt anstændigt arbejde til alle og her delmål 8.2 og 8.4 måske i spidsen. Det andet er mål 12 som er en superintegreret del af mit ønske om bæredygtig udvikling og især delmål 12.8: Inden 2030 skal det sikres, at mennesker alle steder, har den relevante information og viden om bæredygtig udvikling og livsstil i harmoni med naturen.

For begge mål er mit ønske at kunne hjælpe bønderne med viden omkring hvordan de selv vil kunne riste og producere kaffen i deres hjemmeland med en højere fortjeneste end de ellers vil få af at ”kun” sælge grønne kaffebønner. Ved konvertering til økologisk dyrkning vil dette også øge indkomstmulighederne. Kaffen bliver typisk dyrket i områder med stor fattigdom og som det næst største globale handelsvare så vil dette kunne have en stor effekt på disse områder. Der er eksempler fra f.eks. kakaoindustrien hvor vidensdeling og lokal produktion fra et selskab har påvirket 15.000 bønner i Indonesien til i dag at kunne få et godt levebrød (i dette tilfælde RÅ økologisk kakao mm.). Der er viden i dag også på hvordan man med simple midler vil kunne dyrke jord og kaffe i tørre områder, som i dag f.eks. bruges i ørkenområder i Dubai hvor man ønsker at spille golf. Med den globale opvarmning så vil kaffeindustrien ellers blive påvirket i lande syd for Sahara.

Der har traditionelt været modstand til at gøre en forskel i denne branche da de store aktører på markedet sidder med verdensdominansen og styrker den ubalance der er i verdensøkonomien mellem de rigeste i verden og de fattigste.

Samtidig ønsker jeg ikke at give viden om produktion og varer som ellers ikke er bæredygtige for sundheden af mennesket generelt. Derfor vil jeg mene at der først skal være en stor efterspørgsel på varerne hvorefter vi kan give den viden det vil kræve at producere varerne de steder hvor denne naturresurse kommer fra. Det er det største formål med udviklingen af denne sundere og mere bæredygtige kaffe for mennesket og miljøet.

Kommentarer