Gå til hovedindhold

Sådan får du mest ud af din challenge

Dato: 11. januar 2021

Ved at afholde en challenge kan I få inspirerende og innovative inputs til jeres udfordring. Her er fem tips til hvordan I får mest ud af jeres challenge og sikrer jer de bedste løsningsforslag.

1. Vær konkret, når I beskriver udfordringen

En god challenge tager udgangspunkt i en konkret udfordring, der er nem at forstå og skaber værdi for både afsender og deltager. Jeres udfordring skal beskrives klart og tydeligt. Hvilket problem ønsker I at løse? Hvem skal løsningen komme til gode? Og hvad skal der ske med idéen og løsningen, når challengen er afsluttet?

Se fx hvordan Digital Hub Denmark, Dansk Design Center mfl. beskrev deres udfordring, da de lancerede Life Data Challenge - Powering Public Data to Shape Future Health.

2. Fremhæv challengens key selling points

Næste skridt på vejen til at sikre gode løsningsforslag er at gøre klart, hvad deltagerne får ud af at sende forslag ind. Det kan være en pengepræmie, muligheden for at netværke, eksponering, mm. En god challenge præsenterer de vigtigste argumenter for at deltage – unique selling points.

I Smart & Close – Circular Data Challenge kunne vinderne vælge mellem en pengepræmie 25.000 kr. og et skræddersyet mentorforløb hos Innofounder.

3. Skab klare kriterier

Hvordan ser en vinderidé eller -løsning ud i jeres challenge? Forventer I, at deltagerne indsender en idé eller et gennemarbejdet koncept? Det er vigtigt at have klare kriterier for, hvordan idéerne vurderes. De skal fremgå tydeligt, når I annoncerer jeres challenge på Challenges.dk. Med kriterierne på plads gør I det nemmere for jer selv at udvælge de bedste idéer, og deltagerne er sikre på, hvad deres forslag skal indeholde. Det betyder flere og bedre idéer til jeres challenge.

Se fx hvilke kriterier, idéerne til Anti Money Laundering (AML) Challenge 2019 skulle opfylde.

4. Planlæg kommunikationen om jeres challenge

For at opnå en succesfuld lancering af jeres challenge, skal I have planlagt jeres kommunikationsindsats. Den kan bygge på kommunikation på sociale medier, i dagblade eller noget helt tredje. 

I skal overveje, hvordan I lettest når målgruppen for jeres challenge, og hvordan I bedst kan gøre opmærksom på de muligheder, jeres challenge skaber – både for samfundet og for deltagerne. Overvej også om I kan aktivere jeres faglige netværk eller alliere jer med samarbejdspartnere til sparring eller samarbejde om kommunikationsindsatsen.

5. Få tjek på juraen omkring jeres challenge

Der kan være forskellige juridiske hensyn, der skal tilgodeses, når I udarbejder jeres challenge. Det kan fx være udbudsloven, hvis I arrangerer en challenge som offentlig institution. I alle tilfælde skal vilkår for deltagelse og idéindsendelse fremgå klart af jeres challengebeskrivelse på Challenges.dk. Så undgår I unødige forhindringer i afholdelsen af challengen.

Vi er med på sidelinjen

Erhvervsstyrelsens kontor for Challenges.dk står selvfølgelig klar med hjælp, vejledning og sparring. Har I spørgsmål til ovenstående eller til Challenges.dk generelt, kan I kontakte os på [email protected] I kan også få inspiration fra tidligere afholdte challenges her på siden.