
Startup Recruitment Challenge
Forestil dig, du har en lille virksomhed, som du driver helt alene. Kundekredsen vokser, du får flere ordrer ind, end du kan håndtere helt alene. Du vil ansætte din første medarbejder - du kender lønniveauet og kan skrue en jobannonce sammen - men hvad følger der ellers med?
Vi søger dig, der kan hjælpe iværksættere med få et overblik over, hvad det koster at have ansatte - udover løn. Kan du komme med en smart og enkel idé, der giver virksomheder et overblik over alle udgifter og de administrative pligter fra myndigheder, der følger med, fx feriepenge, affaldsgebyrer, barselsfond og sygedagpenge?
Indsend din idé her på challenges.dk - senest fredag, d. 7. december, 2018, kl. 10.00.
3-5 udvalgte idéer pitches for dommerjury
Vinderen får besked senest 18. december 2018.


Hjælp til iværksættere
De fleste virksomheder starter ved at være drevet af ejere. Lige indtil virksomheden får flere kunder eller en kapitalindsprøjtning og de vil ansætte en eller flere medarbejdere til at hjælpe sig. De fleste har en klar idé om lønniveauet i branchen, og kan skrue en god jobannonce sammen. Men det er ikke nok, for der er flere opgaver og udgifter forbundet med at gå fra enmandshær til at være arbejdsgiver.
Virk Startvækst har brug for din hjælp, til at finde den bedste måde, der kan give iværksættere et overblik over, hvad det koster at ansætte – udgifter udover løn. De fleste har hørt om feriepenge, men hvad med barselsfond og pension? Medarbejderen skal måske også bruge en mobil, sikkerhedssko eller en uniform?
Og så er de administrative pligter overfor kommunen og andre myndigheder: indbetaling af skat og hvad med sygedagpenge?
Iværksættere efterspørger et værktøj, som gør det nemmere og mere overskueligt at ansætte den første medarbejder. Vi har brug for din hjælp til at identificere, hvordan sådan et værktøj skal se ud for at skabe værdi.
Vi har ikke lagt os fast på, om løsningen er et enkelt afkrydsningsskema, som genererer et overblik. Om resultatet er et pænt designet Excelark med faste priser på medarbejderes brug af mobiler og kuglepenne. Vi er også åbne for at tænke i brancher og helt nye formater. Det vigtigste er, at du beskriver din idé i detaljer, måske som en tegnet prototype, og hvorfor din idé er en effektiv hjælp for iværksætterne.
Har du den helt rigtige idé? Så kan du vinde et honorar på 25.000 kr.
Guidelines
Sådan deltager du i Startup Recruitment Challenge:
- Opret en profil
- Indsend din idé her på challenges.dk. Giv din idé en titel og en kort beskrivelse.
- Upload et PDF-dokument med en detaljeret beskrivelse af din løsning. Du kan vælge om din PDF skal være offentlig, så alle kan se den, eller om den skal sendes direkte til arrangørerne.
Hvordan ser en god løsning ud?
- Dit forslag skal kunne udvikles til at fungere på Virk Startvækst
- Værktøjet skal være overskueligt og intuitivt at bruge
- Din idé behøver ikke at være et projekt, som du regner med selv at stå for, fx programmeringen
- Din idé skal kunne videreudvikles hen ad vejen
- Din idé er ikke nødvendigvis et nyskabende koncept, men den skal tilføje værdi til virksomheder
Jury udpeger vinderen
En nøje udvalgt jury udvælger hvilken idé, der løber med sejren og de 25.000 kr. i honorar.
Juryen består af:
- Ane Buch, adm. direktør, SMVdanmark
- Torsten Andersen, vicedirektør, Erhvervsstyrelsen
- Morten Kildevang, kontorchef, Erhvervsstyrelsen
- Uffe Jakobsen, chef for Digital kommunikation, Erhvervsstyrelsen
Vinderen kontaktes direkte og offentliggøres her på challenges.dk.
Virk Startvækst
Virk Startvækst hjælper iværksættere i gang og stiller en række værktøjer og informationer til rådighed.
Et værktøj over udgifter og pligter ved ansættelse behøver ikke at være highend animeret digital design, men vil være en længe ventet familieforøgelse på Startvækst, hvor du i forvejen kan downloade forretningsplan og et komplet budgetsystem.
Vi ved, at iværksættere har masser af holdninger og nyttige erfaringer, så vi hører meget gerne fra dig. Du behøver ikke være en budgethaj, udvikler af avanceret machinelearning eller kende til alle offentlige myndigheder, men vi glæder os til at se din idé til, hvordan du mener, information kan grupperes og præsenteres.
Ideforslag
Hej, Jeg kan ikke se hvordan ideen skal indsendes på denne side.
Derfor vil jeg beskrive min ide her. "HvordanAnsætterJeg" skal være en hjemmeside, som samler alle relevante informationer vedrørende ansættelse på ét sted. Min ide skulle være yderst simpel. Indtast cvr. nr. Herefter præsenteres du for dit firmanavn i en cirkel i midten af hjemmesiden. Du vælger antal medarbejder, vælger arbejdsfunktion, alder på den du ønsker at ansætte og arbejdstid. Derved vil disse basis oplysninger kunne anvendes til at fastsætte hvilke ting, der skal være styr på. Eks. Lovpligtige forhold; registrering som arbejdsgiver, lovpligtige forsikringer, eventuelle overenskomster mv. Det er vigtigt, at dette overblik gives på en side (Onepage) for derved at give brugeren følelsen af overblik. Alle punkterne som skal/ bør overvejes vises som cirkler omkring din virksomhed som er placeret i centrum. Forhold som bør overvejes lønafregning, forsikringer, pension samt andre områder som kan blive relevant. Ideen skulle være, at de enkelte områder beskrives og under punkerne kan brancheorganisationer kommer med informationer omkring forsikringer, pension og overenskomst. Oplysningerne kunne eksempelvis leveres af brancheorganisationer, som Forsikring og Pension. Ideen er at der under de enkelte punkter vil være forhold, som skal afklares inden der kan ske ansættelse. Punkterne skulle være inddelt i nødvendige og mulige ting, som skal/ bør afklares inden en ansættelse er på plads.
Ideen er at hjemmesiden skal danne et overblik, så alle kan få et hurtigt, nemt og godt overblik over krav, regler og forhold, som skal afklares inden en ansættelsen kan finde sted.
Ud fra de konkrete oplysninger skal det være muligt at se hvad en medarbejder ca. vil koste pr. måned (oplysninger omkring lønniveau kan eventuelt vurderes ud fra oplysninger fra Danmarks Statistik, så arbejdsgiver kan danne sig et overblik over lønniveau, såfremt disse oplysninger findes) Derved skulle der gives overblik over hvad der ud over selv lønnen skal betales af lovpligtige udgifter. Hjemmesiden skulle således være en samling at alle oplysninger, som kunne være relevante for den kommende arbejdsgiver.
Under de enkelte punkter skal findes flere former for forklaring vedrørende områderne, eksempelvis "Kort fortalt - alle omkostninger til løn" Her vises overordnet hvilke omkostninger der skal betales, samt hvilke tilvalg der kan være ekstra.
Såfremt den kommende arbejdsgiver ønsker yderligere information, under det enkelt punk, kan det læses under "mere info"
Dertil skal der under alle områder være videoer som forklarer det samme. Videoerne skal være animeret, da det virker bedst og brugerne har nemmere ved at forstå denne form for videoer. Videoerne skal ligeledes forefindes i henholdsvis kort og lang version.
Endelig skal det være muligt for brugerne at komme med løbende forslag til forbedringer, således at platformen løbende forbedres.
Jeg håber, at ovenstående beskrivelse giver et godt indblik i hvorledes min ide skal fungere.
De bedste hilsner
Thomas