Skip to main content

FlowRobe: Lad os give tøj nyt liv

This idea is a part of Telling the Best Tech Tale

simonhusted93
May 7, 2020

Flow i dine Robes!

FlowRobe er fremtidens digitale og sociale garderobe. Vi brænder for at give tøj nyt liv og gøre modebranchen mere bæredygtig. I vores app swiper man secondhand og kan selv uploade på under et minut. Og så koster det faktisk kun et servicegebyr på 7,5 kr. per køb.

 

Problemet

Udfordringen er at fashion er verdens anden mest forurenende industri, kun overgået af olie og gas. Tænk på når du køber bare en enkelt t-shirt, så svarer det sig faktisk til at hælde 1.500 liter vand ud, forbrænde 3 kilo CO​2 og sprøjte med godt et halvt kilo kemikalier. Kød og avocadoer når det ikke engang til sokkeholderne. Men selvom forbrugerne bærer skylden, så er ansvaret hos politikerne og virksomhederne. 7 af 10 danskere handler ikke genbrugstøj online, fordi det er besværligt og tidskrævende. Og de velgørende genbrugsbutikker er i over et årti mislykkedes med at gå online. Vi skriger efter bæredygtige og innovative løsninger for samhandel med tøj. Med andre ord, vi skriger efter at få flow i vores garderober!

 

Løsningen

Vi har smidt en markedsplads ned i det enkle swipe-format vi kender fra Tinder. Hot eller not? Det tager kun under et minut at lægge et “robe i flow”. Og ved hjælp af adfærdsdesign og visuel kommunikation har vi gjort det så brugervenligt, at selv en frivillig pensionist ikke kan gå galt i byen. Udover et social miljø med likes, delinger og følgere af tøj og garderober, kommer der en prisassistent, intelligent tøjmatch, mulighed for at se sit grønne aftryk og meget meget mere.

 

Målgruppen

Brugerne er influencers, trendsættere, unge voksne, moderne mødre, velgørenheds- organisationer, genbrugsbutikker, secondhand events og alle folk som generelt går op i tøj eller bæredygtighed.

 

Markedet

Målet er at udkonkurrere fast fashion, som har en værdi på 2.600 milliarder dollars. Kollegerne DBA, Trendsales, Tise og Zadaa ser ud til at være gået i stå. DBA har over 280.000 tøjannoncer, Trendsales med omkring 300.000 brugere og Zadaa med godt 200.000 brugere. I Danmark er målgruppen på godt 1,8 millioner mennesker. Der er altså et latent marked, som skal udnyttes. Derfor er vi i kamp med H&M, ASOS, Zara, Only, Vila, Mango, Pieces, Creme Fraiche og hvad de ellers kalder sig. Ja, og så kæmper vi selvfølgelig med andre sociale medier og underholdende apps om folk tid.

 

Roadmap

På nuværende tidspunkt oplever vi, at hele 94% beholder app’en. Når vi får penge ind, kan vi begynde at larme i Esbjerg, få flere hænder i udviklingen og kommitte kerneteamet inden den officielle Danmarks release til september. I slutningen af 2021 forventer vi at have skabt samhandel på tværs af Skandinavien, og dermed bevist at vi kan skalere vores go to market strategi.

 

Markedsføring

Go to market strategien er, først at skalere på samarbejdet med genbrugsbutikkerne, så vi kan skabe et fundament af produkter. Så aktiveres influencers og trendsættere for at opbygge tillid til målgrupperne, inden vi tager på release tour med kold kanvas på skoler og i gader, og PR. Vores faste markedsføringsaktiviteter er præget af hype og crowdsourcing, der sammen med app’ens generelle funktioner skal være med til at bibeholde brugerne og gro organisk.

 

Finanser

Vi forventer at erhverve 15% af dem vi når ud til, som vil koste omkring 37 kr. i markedsføring og forventede udgifter over brugerens levetid. Med en forventet levetid på 10 måneder og gennemsnitligt et køb i måneden, så vil vi tjene 75 kr. og altså dobbelt så meget, som en bruger koster. Vi forventer at gå breakeven til februar og have 8 millioner kr. i egenkapital ved udgangen af næste år.

 

Team FlowRobe

Men ambitiøse visioner kræver stærke teams. Jeg har udviklet på FlowRobe i over 3,5 år, dertil været med til at sætte klaphatten tilbage i produktion, opfundet hele Danmarks Roliganbus, åbnet juicebar med Mads Bo og udviklet en livsklinik. Henrik er uddannet journalist og projektleder med erfaring fra mediebranchen, som radiovært og i kommunikationsstillinger. Tobi er blandt Nigerias mest indflydelsesrige unge mennesker, Intel-ambassadør, har udviklet teknologi til Elon Musk, og ved at færdiggøre en ph.D i indlejrede IT-systemer. Josephine er stærk i animationer og har en visuel kommunikation fra Royal Academy, og Frederik kommer med topkaraktere fra sin CBS-kandidat. Så er der brødrene Larvid, som er kendte resellere og kommer ud til godt 170.000 tøjentusiaster. Vi har været igennem et Next Step Challenge Scale-up Denmark-forløb, der faciliterede et kompetent advisory board. Og med på Accelerace boot camp, som er anerkendt for deres succes med netop tech startups.

 

Fremtiden

Hvad fremtiden bringer af big data, digitale genbrugsbutikker og bæredygtig drone-shipping er super spændende. Vi er ihvertfald klar til at gøre en global forskel. Det er tid til at give tøj nyt liv. Det er tid til at sætte flow i dine robes!

 

Se mere: https://drive.google.com/open?id=1HN8CEGU6M5oJqFgLedTsYVcVQBw63pbN

Comments