Skip to main content

Gruppe 1

This idea is a part of Innovation X 2020

Mads_Skaaning
September 16, 2020

https://video.dmjx.dk/media/Gruppe+1+%22B%C3%A6by%22/0_eakfgye0

Beskrivelse af vores løsning:

Med afsæt i FN’s verdensmål 12.6 og 12.8 skal vores løsning være med til at fremme den bæredygtige udvikling hos virksomhederne og befolkningen. Det kræver en fælles indsats at forbedre situationen, og derfor ville vi skabe noget, der både var relevant for virksomhederne og borgerne i samfundet. Vores løsning hører under inkrementel innovation, da vi har valgt at lave en app, vi har kaldt for “Bæby”.

App’en skal være med til at give nybagte forældre relevant information angående bæredygtige produkter til deres børn 1-5 år. På dén måde ønsker vi at stille virksomhederne til ansvar, da de skal tænke over deres etiske og bæredygtige produktion. Samtidig ønsker vi at ramme målgruppen forældre, da en rapport ‘Børn, forældre og bæredygtighed’ fra Innovationsnetværket Service Platform, viser at en tredjedel af forældrene har svært ved at finde ud af, hvilke produkter der er bæredygtige, og dét problem skal app’en være med til at løse.

Ifølge en artikel i Berlingske vokser generation Alpha (2010-2025) op i en overflod af forbrugsvarer og får dermed en veludviklet kvalitetsbevidsthed mener Louise Kongsholm, direktør for Pej gruppen. Derfor er det vigtigt for samfundet, hvis den nye generation fra start af får dannet sig gode, bæredygtige vaner, så cirklen med ubæredygtige produkter bliver brudt.

App’en skal helt konkret fungere som en platform, hvor diverse producenters produkter er fremvist i forskellige kategorigrupper alt afhængig af, hvad forældrene skal bruge. Inde på app’ens produkter, vil det være muligt at se, hvilke bæredygtige mærker de har fået, så man kan føle sig sikker på, at det er et legitimt produkt.

Dernæst er det op til forbrugeren selv at tage hen i den fysiske butik, så produkterne altså ikke købes gennem app’en og derved mindsker “shipping” konceptet og opfordrer til mere lokalt køb. Ved at acceptere lokalitetsfunktionen kan forbrugeren se, hvor langt væk produkterne er afhængig af, hvilke forhandlere, der er tilkoblet og dermed henvises til de lokale, fysiske butikker.

 

 

Comments